مقاله فنون تجزيه و تحليل سيستمها

مقاله فنون تجزيه و تحليل سيستمها

اندازه: 187.50K

تعداد صفحات: 29

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 4500 تومان

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵

برای خرید این محصول از دکمه روبه رو استفاده کنید:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

4500 تومان – خرید

مقاله فنون تجزيه و تحليل سيستمها

فنون تجزيه و تحليل سيستمها

متداولترين فنون و تکنيکهايي که آناليست را در زمينه بهبود وضع فعلي و پيشنهاد وضع آتي ياري مي دهند عبارتند از:

  • بررسي تقسيم کار
  • بررسي جريان کار
  • بررسي جا و مکان
  • کنترل فرمها
  • کنترل اسناد و سيستمهاي بايگاني
  • اندازه گيري کار
  • برنامه ريزي شبکه اي ( پرت , سي پي ام , پي دي ام )

تعريف جدول تقسيم کار

تعريف : جدول تقسيم کار جدولي است که نشان مي دهد کارکنان سازمان در يک مدت معين, چه کارهايي را انجام مي دهند و چه مقدار وقت صرف انجام دادن اين کارها مي کنند .

مزاياي تهيه جدول تقسيم کار

  • کسب آگاهي از بار واقعي کار و نحوه توزيع آن در عمل
  • شناخت محلهاي تراکم کار از يک طرف و تراکم نيروي انساني از طرف ديگر
  • آگاهي از تکرارها و تداخلهاي وظيفه اي
  • آگاهي از نحوه اختصاص وقت به هر يک از وظايف و فعاليتها
  • آگاهي از نحوه تطبيق نوع و ماهيت وظيفه با تخصص کارکنان
  • کسب اطلاع از اوقات اضافي کارکنان
  • آگاهي از تعداد واقعي نيروي انساني مورد نياز
  • ارزشيابي کار کارکنان
  • به دست آوردن مبنايي جهت تعيين حقوق و دستمزد کارکنان

مراحل تهيه و تنظيم جدول تقسيم کار

  1. انتخاب واحد بررسي
  2. تهيه ليست وظايف کارکنان
  3. تهيه ليست فعاليت هاي واحد
  4. تهيه جدول تقسيم کار براي وضع موجود
  5. تجزيه و تحليل جدول تقسيم کار در وضع موجود و کشف نقايص وايرادات آن
  6. تهيه جدول تقسيم کار پيشنهادي

مرحله اول انتخاب واحد بررسي

آناليست در شروع کار بايستي کل سازمان را به واحدهاي کوچک تقسيم کند و جدول تقسيم کار را براي هر يک از واحدها به طور جداگانه تنظيم نمايد .

مرحله _ تهيه ليست وظايف کارکنان

ليست وظايف کارکنان عبارت است از ليستي که نشان ميدهد هر يک از کارکنان يک واحد سازماني در يک مدت معين چه وظايف و عملياتي را انجام مي دهد و چه مقدار وقت صرف انجام آنها مي کند .

مرحله سوم _ تهيه ليست فعاليت هاي واحد

ليست فعاليت ها عبارت است از: صورتي از کليه فعاليتهايي که در يک واحد سازماني انجام مي شود. اين ليست مجوعه فعاليتهايي اساسي و عمده اي که کارکنان آن واحد سازمان انجام مي دهند , درج مي گردد.


مرحله چهارم _ تهيه جدول تقسيم کار براي وضع موجود

در اين مرحله , آناليست با استفاده از اطلاعاتي که در دو مرحله قبلي فراهم آورده است , به تهيه و تنظيم جدول تقسيم کار مي پردازد .

مرحله پنجم _ تجزيه و تحليل جدول تقسيم کار

نمونه اي از سولات قابل طرح در مرحله تجزيه و تحليل جدول تقسيم کار از اين قرارند:

  • آيا کليه فعاليت هايي که در اين واحد انجام مي شود, به اين واحد تعلق دارد؟
  • کدام يک از فعاليتها, بيشترين وقت واحد را ميگيرند و آيا لازم است که اين مقدار وقت, صرف انجام آنها شود؟
  • چه مقدار از وقت , صرف انجام کارهاي غير ضروري مي شود؟ منظور از کار غير ضروري, کاري است که انجام آن در تامين هدف سازمان اثري ندارد.
  • آيا از تخصص و مهارت افراد, استفاده مناسب به عمل مي آيد ؟
  • آيا کار به طور مساوي بين افراد تقسيم شده است ؟
  • آيا وظايفي که به کارکنان ارجاع مي شود , تا حدود زيادي با يکديگر بي ارتباط هستند ؟
  • آيا تخصصها خيلي محدود و وظايف , بيش از اندازه به اجزا تقسيم شده اند .
  • آيا در تقسيم وظايف, به روحيه, علاقه, نگرش و ويژگيهاي شخصي شاغلين توجه شده است؟
  • آيا در تعيين افرادي که با يکديگر در ارتباط مستقيم کاري هستند , به وجود علايق مشترک و تشابه شخصيتي ميان آنها توجه شده است ؟

آيا در انجام وظايف تکرار و تداخل وجود دارد ؟

مقاله فنون تجزيه و تحليل سيستمها

برای خرید این محصول از دکمه روبه رو استفاده کنید:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

4500 تومان – خرید

پاسخ دهید